Frågesport: Vem är jag?

Nu har biblioteksrådet rättat alla svar från frågesporten vi hade för att fira Världsbokdagen! ☺

Pris har delats ut till vinnarna i varje årskurs. 

Stort GRATTIS till:

Wera Helsing 4C

Liv Hammarström 5A

Emilia Litzell 6A


Kan du???

VEM ÄR JAG?


1. Jag är en tjej. Jag har två bästa kompisar som är killar. Jag har brunt lockigt hår och är väldigt smart. Vi lever i en värld med magi. Jag är en av dom bästa på magi, på vår skola. Mina föräldrar är mugglare.

2. Jag är en kille. Jag levde för längesen. Jag är liten till växten, men snabb, smidig och stark. Mina vänner heter George, Horace, Jenny och Alice. Vi är alla föräldralösa. Nu är vi gamla nog för att bli lärlingar. Jag hoppas på att få bli riddare.

3. Jag är en tjej. Jag går på ”highschool”. Jag är duktig på att rita, även låtsastatueringar. Jag har en lillasyster som är jättejobbig och heter Brianna. Jag har en ”crush” på Brandon.

4. Mina vänner heter Ali och Anastasia Jag är klassens dumskalle. Min pappa är städare på ett sjukhus. Han är väldigt stolt över mig. Jag tycker mycket om kepsen jag fick av honom. Den som hittade på min historia heter Petter Lidbeck.

5. Jag har två bröder, en jobbig storebror och en bortskämd lillebror. Min mamma tvingar mig att skriva dagbok, fast jag föredrar att kalla den loggbok. Men jag gillar att teckna, så den är full av bilder. Min kompis heter Rowley.

6. Jag är en kille. Jag går i 4:an och hamnar ofta i bråk, faktiskt redan första dagen. Jag har en storebror. Vår mamma kan inte ta hand om oss just nu så vi bor hos en fosterfamilj i Mariefred. Vi slåss mycket mot monster, vi är korpens krigare.

7. Jag finns på riktigt, jag är en författare. Jag skriver barn- och ungdomsböcker. Jag föddes i Göteborg men växte upp i Tranås, Småland. Jag var lärare innan jag började skriva böcker. Många av mina böcker har mystiska inslag, som t ex djur som plötsligt dyker upp hela tiden eller en tv som slår på sig själv mitt i natten. Jag har skrivit bl a Rum 213 och För alltid.

8. Jag är en flicka som levde för längesen. Jag är väldigt snäll och bryr mig mycket om andra. Jag har mycket fantasi och hittar på roliga lekar med min lillasyster. Fast ibland slutar de illa, som den gången när jag fick hjärnskakning. Jag är mycket hos mina grannar, de bakar så goda sockerkringlor och så gillar jag sonen, Abbe. Jag bor i ett stort hus som heter Junibacken.

9. Jag är en kille. Jag är ganska klen, men smart. Jag är son till en hövding. En gång ska jag bli hövding, men min kusin Snorslödder gör sitt bästa för att ta över den rollen. Mina bästa vänner, ja, mina enda vänner, är Fiskfot och Tandlöse.

10. Jag är en tjej, med ett killnamn. Jag har precis flyttat med min mamma till ett nytt hus i en ny stad. Jag gillar inte vårt nya hem. Redan första dagen dök ett litet handavtryck upp i dammet på en glasskiva. Och takkronan svänger fram och tillbaka fastän inget fönster är öppet. Tillsammans med en kille, Aladdin,som jag lär känna börjar jag forska om huset.



Kommentarer